Μάθε τώρα τα πάντα για τη
Φίμωση
δημοσιεύσεις ιατρικών επιστημονικών άρθρων υγείας εργασιών ιατρών
 

AddThis Social Bookmark Button

Χριστίνα Μπαλαµώτη κλινική διαιτολόγος διατροφολόγος κάλιο πρόληψη εγκεφαλικού εµφράγµατοςTο κάλιο αποτελεί ένα πολύ σημαντικό μεταλλικό στοιχείο για τη σωστή λειτουργία κυττάρων, ιστών και οργάνων του ανθρώπινου σώματος. Αποτελεί επίσης έναν σημαντικό ηλεκτρολύτη μαζί µε το νάτριο, το χλώριο, το ασβέστιο και το μαγνήσιο. Το κάλιο είναι ζωτικής σημασίας για την καρδιακή λειτουργία και διαδραματίζει βασικό ρόλο στην λειτουργία του πεπτικού και μυϊκού µας συστήματος. Το κάλιο προέρχεται από τη διατροφή µας και διάφορες διαταραχές στο ισοζύγιό του, είτε υποκαλιαιµία είτε υπερκαλιαιµία, μπορεί να οδηγήσουν σε περαιτέρω προβλήματα υγείας. Ιδιαίτερη συσχέτιση έχει βρεθεί μεταξύ της πρόσληψης καλίου και της πρόληψης εμφράγµατος και εγκεφαλικού. Ο προστατευτικός ρόλος του καλίου δεν έχει πλήρως διευκρινιστεί αλλά πιθανόν οφείλεται στην επίδραση που έχει στην αρτηριακή υπέρταση που αποτελεί παράγοντα κινδύνου για εγκεφαλικό και έµφραγµα.

κάλιο πηγή καλίου φρούτα λαχανικά μεταλλικό στοιχείο πρόληψη εμφράγματος μυοκαρδίου εγκεφαλικού επεισοδίου αρτηριακή θρόμβωσηΤο κάλιο προωθεί την απέκκριση νατρίου από τα ούρα και ταυτόχρο να μειώνει την απέκκριση ασβεστίου και μαγνησίου βοηθώντας στην καλύτερη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Άλλοι μηχανισμοί που εξηγούν αυτή την επίδραση του καλίου είναι λόγω της μείωσης των περιφερικών αντιστάσεων που αυτό προκαλεί και της παρεμπόδισης της συσσώρευσης αιμοπεταλίων που οδηγεί στην αρτηριακή θρόμβωση. Φαίνεται λοιπόν ότι το κάλιο σχετίζεται αρνητικά µε την εμφάνιση εγκεφαλικού και εµφράγµατος. Όµως είναι σκόπιµο να χορηγήσουμε συµπληρώµατα καλίου για την πρόληψη αυτών των καταστάσεων;

Κάτι τέτοιο, σύμφωνα µε πρόσφατες μελέτες, δεν θα ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικό καθώς μεγαλύτερη επίδραση υπάρχει αν το κάλιο προέρχεται από τη διατροφή µας. Και καθώς υπερκαλιαιµία δεν παρουσιάζεται αν δεν υπάρχει κάποιο παθολογικό πρόβλημα μπορείτε άφοβα να καταναλώνετε τρόφιμα που αποτελούν πλούσιες πηγές καλίου.


Τρόφιμα που αποτελούν πλούσιες πηγές καλίου παρατίθενται παρακάτω.

Πηγές καλίου

Σημαντικότερη πηγή καλίου είναι τα φρούτα και τα λαχανικά µε κυριότερα τα :

πηγές καλίου φρούτα λαχανικά φασόλια αρακάς καλαμπόκι κρέατα ψάρια γάλα γιαούρτι αυγό ξηροί καρποί καφέςΦΡΟΥΤΑ                   ΛΑΧΑΝΙΚΑ

Πορτοκάλι                    Σπανάκι
Μπανάνα                     Πατάτα
Μανταρίνι                     Ντομάτα
Πεπόνι                         Παντζάρι
Σύκο                            Σέλινο
Ακτινίδιο                      Πιπεριές
Νεκταρίνι                     Μπάμιες
Αχλάδι                         Ραπανάκια
Δαμάσκηνο                  Σπαράγγια
Βερίκοκο                      Μανιτάρια

Άλλες πηγές καλίου αποτελούν τα φασόλια, ο αρακάς, το καλαμπόκι, τα κρέατα, τα ψάρια, το γάλα, το γιαούρτι, το αυγό, οι ξηροί καρποί καθώς και ο καφές.

Άλλα συστατικά………

Για την εξέλιξη των καρδιαγγειακών έχουν βρεθεί ότι και άλλα συστατικά έχουν ευεργετική επίδραση.

Ιδιαίτερα:

Οι φυτικές στερόλες και στανόλες φαίνεται να επηρεάζουν τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης ωστόσο η κατανάλωσή τους πρέπει να γίνεται µε τη σύμφωνη γνώμη του γιατρού. Το φυλλικό οξύ, η βιταμίνη Β6 και η βιταμίνη Β12 φαίνεται να μειώνουν τα επίπεδα της οµοκυστεΐνης που μεγάλη τιμή στο αίμα σχετίζεται µε αυξημένη συχνότητα καρδιαγγειακών. Ωστόσο δε συστήνεται η συµπληρωµατική χορήγηση αλλά η επαρκής πρόσληψη µέσω της διατροφής. Τα αντιοξειδωτικά φαίνεται ότι βοηθούν στο οξειδωτικό stress που σχετίζεται µε εμφάνιση καρδιαγγειακών. Ωστόσο συστήνεται η κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν αντιοξειδωτικά και όχι η συµπληρωµατική χορήγησή τους. Τέτοια τρόφιμα είναι: φρούτα, λαχανικά, προϊόντα ολικής άλεσης και ξηροί καρποί. Όσον αφορά τον καφέ οι μελέτες είναι αντικρουόμενες. Αν καταναλώνετε καφέ δε χρειάζεται να σταματήσετε αλλά πάντα µε μέτρο.


Χριστίνα Μπαλαµώτη
Κλινική Διαιτολόγος -
Διατροφολόγος, MSc.
,
Τηλ./fax : 210 53 21 339

Πηγή: Εφημερίδα weekend x-press